CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU, EKSPERYMENTY
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU
Program zajęć pozalekcyjnych „SZKOLNEGO KLUBU MŁODEGO BADACZA” jest skierowany do uczniów klas I-III, którzy interesują się tematyką przyrodniczą i geograficzną. Jest to program, który powstał w odpowiedzi na potrzeby „młodych naukowców” zasypujących pytaniami nauczyciela, np. dlaczego?, jak to się dzieje?, skąd to się bierze?
Zajęcia prowadzi nauczycielka Maria Fedorowicz
W dobie telewizji zalewu informacji , wzmożonej ciekawości świata , dzieci zadają często nauczycielom pytania, na które trudno odpowiedzieć jednym słowem lub zdaniem. Często naukowe podejście nauczyciela do zaistniałego problemu na długo może zniechęcić młodego człowieka do twórczego spojrzenia na świat.
Program jest realizowany na zajęciach pozalekcyjnych w kl. I-III, które odbywają się raz w tygodniu.
W realizacji programu będą wykorzystane :
-gry dydaktyczne np. ”Powietrze i woda”,
„Żywioły w przedszkolu”
-wydawnictwa popularnonaukowe będące na
wyposażeniu szkoły „Młody naukowiec”
(eksperymenty i doświadczenia dotyczące muzyki
i fal dźwiękowych), „Młody naukowiec”
(eksperymenty i doświadczenia z parą wodną
i roztworami wodnymi)
(eksperymenty i doświadczenia dotyczące powietrza
CELE EDUKACYJNE
1. Cel główny:
- wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia z uwzględnieniem jego specyficznych potrzeb edukacyjnych,
- rozwijanie zainteresowań przyrodniczych i geograficznych uczniów.
2. Cele szczegółowe:
** kształtowanie umiejętności twórczego modyfikowanie zdobytych wiadomości poprzez dostrzeganie i rozwiązywanie problemów,
** rozbudzanie ciekawości poznawczej, twórczego działania i samodzielności,
** rozwijanie i wzmacnianie naturalnego pędu do poznawania świata planowania własnych badań, testowania własnych hipotez
** kształtowanie umiejętności współdziałania w zespole, skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach, prezentacji własnego punktu widzenia i brania pod uwagę poglądów innych kolegów
** doskonalenie uwagi i logicznego myślenia oraz wyciągania wniosków na podstawie doświadczeń i własnych obserwacji
** zdobycie umiejętności poszukiwania wiadomości w różnych źródłach informacji
OCZEKIWANE EFEKTY PRACY UCZNIA
W wyniku realizacji programu uczeń powinien:
· rozwijać swoje zainteresowania,
· całościowo postrzegać rzeczywistość przyrodniczą,
· umieć rozwiązywać nurtujące problemy w sposób twórczy,
· umieć wyciągać wnioski na podstawie
· przeprowadzonych doświadczeń,
· być wrażliwym na piękno otaczającego go świata
· dostrzegać jego zagrożenia i umieć go chronić,
· umieć poszukiwać wiadomości we wszystkich
· dostępnych źródłach informacji,
· umieć współpracować w grupie ,
· dzielić się swoimi doświadczeniami ,
· prezentować własny punkt widzenia ,
· szanować poglądy innych rówieśników ,
· powinien rozumieć podstawowe zjawiska omawiane
· na zajęciach i umieć je wytłumaczyć .
Na zakończenie realizacji projeku została zorganizowana uroczystość, której celem była promocja rezultatów projektu. Uczniowie ze Szkoolnego Klubu Młodego Badacza przygotowali
kilka ekserymentów, które ich zdaniem były najciekawsze.
Zdjęcia z uroczystości można obejrzeć :)
CELE EDUKACYJNE
1. Cel główny:
- wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia z uwzględnieniem jego specyficznych potrzeb edukacyjnych,
- rozwijanie zainteresowań przyrodniczych i geograficznych uczniów.
2. Cele szczegółowe:
** kształtowanie umiejętności twórczego modyfikowanie zdobytych wiadomości poprzez dostrzeganie i rozwiązywanie problemów,
** rozbudzanie ciekawości poznawczej, twórczego działania i samodzielności,
** rozwijanie i wzmacnianie naturalnego pędu do poznawania świata planowania własnych badań, testowania własnych hipotez
** kształtowanie umiejętności współdziałania w zespole, skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach, prezentacji własnego punktu widzenia i brania pod uwagę poglądów innych kolegów
** doskonalenie uwagi i logicznego myślenia oraz wyciągania wniosków na podstawie doświadczeń i własnych obserwacji
** zdobycie umiejętności poszukiwania wiadomości w różnych źródłach informacji
[ Pobierz całość w formacie PDF ]