CISNIENIE W OPONACH, Zeszyty(2)
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Szkolenia techniczne
Zeszyt do samodzielnego kształcenia nr 347
Układy kontroli ciśnienia w oponach
Budowa i zasada działania
Układy kontroli ciśnienia w oponach sprawdzają
w oponach ciśnienie powietrza. Mogą one
ostrzegać przed niebezpiecznymi zmianami tego
ciśnienia i gdy rzeczywiste ciśnienie w oponach
odbiega od ciśnienia wymaganego:
W samochodach marki Volkswagen do kontroli
ciśnienia w oponach stosowane są trzy różnego
rodzaju układy:
-wskaźnik ciśnienia w oponach
jako zwykłe rozwiązanie oparte na
oprogramowaniu,
-układ kontroli ciśnienia w oponach (RDK)
z rozpoznawaniempołożenia poszczególnych kół
w samochodach Touareg i Phaeton i
-układ kontroli ciśnienia w oponach bez
rozpoznawania poszczególnych kół,
w samochodzie Passat.
Ciśnienia powietrza w oponach oddziaływują na:
- bezpieczeństwo w ruchu,
-komfo,
- żywotność opon i
-zużycie paliwa.
S347_050
NOWOŚĆ
Uwaga
Wskazówka
Zeszyt do samodzielnego kształcenia
przedstawia budowę i zasadę działania nowego
rozwiązania technicznego!
Jego treść nie jest później aktualizowana.
Aktualne informacje na temat diagnozy, regulacji
znajdują się w odpowiedniej literatury serwisowej.
2
O czym będzie mowa:
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .4
Wskaźnik ciśnienia w oponach
✱
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .8
Układ kontroli ciśnienia w oponach z rozpoznawaniem
położenia koła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .22
Układ kontroli ciśnienia w oponach bez rozpoznawania
położenia koła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .34
Serwis . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .51
Sprawdzamy swoją wiedzę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .52
✱
Nie dotyczy obszaru Ameryki Północnej (NAR)
3
Wprowadzenie
Ciśnienie w oponach
Prawidłowe ciśnienie w oponach
Opona posiadająca prawidłowe ciśnienie toczy się
całą powierzchnią toczenia po jezdni. Bieżnik
zużywa się przy tym równomiernie i występuje
większa powierzchniastycznoności. Wynikają
z tego następujące korzyści:
S347_019
-długi przebieg kilometrów opony,
- minimalna droga hamowania,
- optymalna stabilność na zakrętach i
- lepszy komfort jazdy.
S347_020
Za duże ciśnienie w oponach
W oponach ze zbyt dużym ciśnieniem występuje
tylko na środku ich powierzchni toczenia optymalne
przenoszeniesiły. Ma to następujące wady:
S347_021
- nieregularne zużywanie się bieżnika,
- zmniejszony przebieg opony i
-obnżony komfort jazdy.
S347_022
Za niskie ciśnienie w oponach
Wraz z obniżaniem ciśnienia opona wybrzusza się
nieznacznie na środku w górę tak, że tylko jej
powierzchnie zewnętrzne przenoszą optymalnie
siły na jezdnię.
Wynikają z tego następujące wady:
S347_023
- mocne nagrzewanie się opony, a przez to
niebezpieczeństwo uszkodzenia struktury opony,
-dłuższe drogi hamownaia i
- skrócona żywotność opony.
S347_024
4
Od czego zależy ciśnienie w oponach?
30°C
Pojemność opony pozostaje w przybliżeniu taka
sama. Bezpośrednio na ciśnienie w oponie
oddziaływują zmiany temperatury w oponie.
Na każde 10 stopni zmiany temperatury zwiększa
się lub zmniejsza ciśnienie w oponie o ok. 0,1bar.
Na wewnętrzną temperaturę w oponie wywierają
różny wpływ:
20°C
10°C
2,4bar
2,5bar
2,6bar
- temperatura zewnętrznaj lub promieniowanie
słoneczne,
- rozgrzanie się klocków hamulcowych i
- odkształcenie się opon.
S347_044
S347_045
S347_046
Niebezpieczne obniżone ciśnienie w oponie
Zbyt niskie ciśnienie w oponie jest częstą przyczyną uszkodzenia opony: Jeżeli ciśnienie w jednej oponie jest
przez dłuższy czas za małe, zwiększa się wewnętrzna temperatura opony na skutek wzrastającego jej
odkształcenia. Dochodzi przez to do uszkodzeń w strukturze opony. Jeżeli struktura opon jest za mocno
uszkodzona, dochodzi do ich uszkodzenia.
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]